Vanwestnaaroost.reismee.nl

03 Bangkok in vuur en vlam. Kunnen we nog afreizen?

De laatste dagen vragen velen of we nog wel op vakantie kunnen. En hoe gevaarlijk het momenteel is.

De vraag beantwoorden is simpeler dan hem mogelijk uit kunnen voeren. Ja, we kunnen gewoon op vakantie. Als de situatie blijft zoals die nu is (woensdag 19 mei), zullen we ons reisschema voor wat betreft Bangkok niet aan hoeven tepassen.

En, het duurt nog 7 weken voordat we in Bangkok zijn. Dus nog geen paniek aan onze zijde. Wel alvast voorbereiden op een mogelijke omzetting van het programma.

Bangkok is in vuur en vlam. Demonstraties van de roodhemden tegen de regeringzijn al bijna8-10 weken aan de gang. Rustig begonnen met enkele protestmarsen was het uitgebroken tot wat het lijkt een bloedige burgeroorlog. Maar is dat het ook ? De beelden die ons bereiken gaven wel dat beeld. De berichten die rechtstreeks vanuit de werkende en verblijvende nederlanders in Thailand en de bevolking komen gaven een ander beeld.

Het ging er zo nu en dan wel erg hard aan toe, maar vandaag heeft het leger definitief ingegrepen en de kampementen opgebroken. De leiders van de demonstranten hebben zich inmiddels overgegeven (19 mei). Dedemonstraties zijn dus vooralsnog voorbij, maar of de strijd dat ook is ?

Wat ging er aan de ingreep van het leger vooraf ? Het gingvoornamelijk om barricades van autobanden en prikkeldraad die de roodhemden op belangrijke kruisingen optrokken. Zij staken vervolgens die autobanden in brand. Ook gebruikten ze zelf gemaakte vuurpijlen en molotov-cocktails. Flessen gevuld met brandstof, aansteken en dan gooien naar het leger. Sommige roodhemden hebben ook wapens. Het leger mocht sinds enkele dagen met scherp terugschieten. Dat is natuurlijk minder fijn (voor de roodhemden). Er zijn geen plunderingen en alle ellende beperkt zich tot een heel klein gedeelte in de immense stad Bangkok. Het overgrote deel van Bangkok is gevaren-vrij. De rest van Thailand kende (voornamelijk in het noorden) wel wat kleine demonstraties, maar het leven ging daar gewoon door zoals altijd.

Via de professionele journalisten bereiktenons de laatste dagen schokkende beelden.

Rookgordijn optrekken voor detegenstanders. Foto: Reuters / AP

Hieronder enkele beelden (van 18 mei) vanuit de bevolking en/of demonstranten zelf.

No-mans-land,foto: FreakingCat

100518 bangt.jpg

Vrouwelijke demonstranten (rode hemden) bijeen in een van de kampementen in het midden van de roadblocks.

Foto: Noppatjak

FOTO's Ingreep leger op 19 mei:

Soldaten rukken op via Sky-train rails (19 mei). Foto: Daylife

Thai soldiers use elevated train tracks to move on anti-goverment protestors near Lumpini Park in downtown Bangkok, Thailand, Wednesday, May 19, 2010. Large numbers of Thai troops and armored vehicles marshaled Wednesday near the fortified encampment in downtown Bangkok occupied by thousands of anti-government protesters.

Een weg banen over de barricades. Veel pers om de zogenaamde 'mooie' plaatjes temaken. Foto: Daylife

Thai army soldiers cross a destroyed barricade during an operation to evict anti-government

Rookwolken van autobranden trekken over Bangkok. Foto: iBangkok

Wat is er eigenlijk precies aan de hand?

Thailand is een stabiel land in het Zuid-Oosten van Azië, maar corruptie komt veel voor. Qua politiek hebben ze als belangrijkste partijen: de geelhemden en de roodhemden. Er is de laatste tientallen jaren al vele malen strijd gevoerd. Recent (in 2008) hebben de geelhemden via protesten (en bezetting internationaal vliegveld) het voor elkaar gekregen dat de toenmalige premier Thaksin (de Balkenende van Thailand) af moest treden. Thaksin werd kort daarop zelfs veroordeeld en verbannen uit het land. Hij leeft nu in weelde ergens anders op de aardbol. Thaksin is de grote man voor de roodhemden. Er wordt gezegd dat hij de demonstraties nog financieert. De roodhemden zijn voornamelijk het armere deel van de bevolking, veelal boeren. De meeste demonstranten komen niet uit Bangkok, maar uit de armere regio's.

Thaksin deed veel voor de armen, maar stak ook veel geld in eigen zak (miljoenen), een soort moderne Robin Hood dus. Nadat Thaksin was afgezet kwam er in 2009 een geelhemd-premier (Abhisit) aan de macht. Hij is echter slechts tijdelijk, er zouden namelijk snel verkiezingen komen. Die verkiezingen zijn nog steeds niet uitgeschreven en gehouden. Daartegen protesteren de roodhemden eigenlijk. Dat is de inzet van alle onrust de laatste weken. Omdat de regering niet direct wilde toegeven zijn de vredelievende protesten veranderd in kleine veldslagen. Aan het begin van de protesten waren er circa 30.000 - 40.000 roodhemden in Bangkok. Velen daarvan bleven en namen intrek op grote kruisingen en pleinen. De grote straten/kruisingen werden afgezet met barricades, voornamelijk bestaande uit autobanden en rollen prikkeldraad. De opzet van de politie en leger was dan ook om de demonstranten gegroepeerd bij elkaar te houden. Langzaamaan kwamen er steeds meer kampementen. De sfeer werd grimmiger en het leven in het zakendistrict kwam nagenoeg steeds meer stil te liggen.

Even leek er een oplossing doordat 14 november werd aangewezen als verkiezingsdag, maar de roodhemden wilden dat premier Abhisit ook zou aftreden. De regering is niet ingegaan op deze verdergaande eisen, en het akkoord was weer van tafel. Sindsdien laaiden de ongeregeldheden weer op.

Op18 mei leek het er op dat de partijen weer bij elkaar kwamen. Dit gebeurde onder druk van de eigen bevolking (ondernemers hadden al veel te lang de winkels dicht in de gevarenzone, scholen die deze week zouden beginnen bleven dicht, buurlanden maakten zich zorgen, de toeristenindustrie kreeg een forse duw etc etc).

De info die ons bereikt via televisie en kranten is vaak al weer achterhaald. Er zit 5 uur tijdverschil tussen Ned en Thailand. Als de kranten op de mat vallen, is er al weer een halve dag verstreken en kan de situatie er veel anders uitzien. De pers kiest voor mooie plaatjes van strijdende roodhemden met -bijna lachwekkende- wapens tegenover goed uitgeruste militairen (zie bovenste foto's).

Het gaat om een zeer klein gedeelte in Bangkok.De roodhemden hadden een aantal straten in bezit, de regering had deze straten afgezet. Er mocht niemand meer in, wel uit.Er was dus sprake van een controlled-area.De kampementen waren overigens in het zaken / shopping district gelegen. Een gedeelte van Bangkok die wel in het schema staat om te bezoeken.

Het ging er dinsdag 18 meiom wie het minst van mening is dat gezichtsverlies geleden wordt. Als de roodhemden zouden vertrekken is dat gezichtsverlies in hun ogen, als de regering niets blijft doen is datgezichtsverlies voor de regering.

De regering heeft op 18 mei vrouwen en kinderen opgedragen de kampementen te verlaten. Op woensdagmorgen 19 mei 5 uur plaatselijke tijd zou het leger op gaan treden.

En inderdaad, vanmorgen rond circa 6 uur is het leger in actie gekomen. Tanks trokken op en de kampementen werden ontruimd. De leiders hebben zich rond 13 uur plaatselijke tijd overgegeven.

Nu is het zaak dat de rust weer terug komt, de relletjes en opstanden die hier en daar zullen ontstaan te stoppen en de vele autobranden tedoven. Hoe het de komende dagen zal gaan, is even afwachten. Afhankelijk van het verloop zullen we beslissen of we Bangkok moeten vermijden tijdens onze reis of dat we gewoon onze planning kunnen voortzetten. Als de situatie in het land slechter gaat worden, zullen we uit moeten wijken naar een ander land (bijv rechtstreeks naar Maleisië). Veiligheid gaat boven alles.

Ons hotel (aan de rivier Chao Praya, ergens aan de linkerkant vande kaart), maar ook bijvoorbeeld het vliegveld (rechtsboven van de kaart) lagen al ver buiten de gevarenzone. Een flink aantal dingen die we in de planning hebben lagen ook buiten de gevarenzone (Grand Palace, Weekend-market, fietstocht, China Town). De rest van Thailand is rustig (in het noorden rommelde het wat, maar dat staat niet op de planning om te bezoeken).

Voorlopig houden we alles gewoon in stand en wachten we af op hopelijk betere berichten.

Situatie in BKK (kaart wijzigt iedere dag aan de hand van nieuwe bevindingen): View Bangkok Dangerous: Street Battles May 2010 in a larger map