Vanwestnaaroost.reismee.nl

19. Balinese gastvrijheid

Mooi op tijd vertrokken we uit Chinatown Kuala Lumpur. Lopend, met de skytrain, daarna met de Air Asia Skybus en het vliegtuig richting Denpasar op Bali. Twintig minuten te vroeg waren we er. Vervolgens een uur lang moeten schuivelen voordat we door de immigratie heen waren. Eenmaal in de aankomsthal moesten we op zoek naar onze chauffeur. Er stonden wel 100-150 mannen met bordjes te zwaaien. Een spelletje, wie kan het eerst onze man vinden werd gewonnen door Nannie. Eenmaal buiten werden onze koffers/tassen op wieltjes zo'n 300 meter richting de mini van gerold. Drie heren klaarden dat klusje en een fooitje was dan ook op z'n plaats. Nog niet gewend aan de roepiah (je bent hier zo miljonair, haha) gaven we schijnbaar te weinig. Ze wilden meer, minimaal 100.000 Idr. Da's een tientje voor 300 meter. Mooi niet, en met wat harde taal werden ze heen gestuurd met veel minder. Dit was de eerste en tot nu toe enige negatieve ervaring met Bali.

De rit naar het guesthouse/hotel was in het begin aardig, maar niets bijzonders. Vermoedelijk door het vele verkeer (honderden scooters) die door elkaar heen vliegt. Later werd het echter super prachtig. We klommen naar ca 1500 meter hoogte en stopten op een schitterend uitkijkpunt. Vele apen kwamen ons begroeten en het leverde mooie plaatjes op.

(later echt wat foto's, ik kan ze vanaf hier niet uploaden helaas, dus nog een paar dagen geduld svp)

Om ca 19 uur arriveerden we bij ons guesthouse. Eigenlijk gerund door een ned echtpaar (pensionades, een idee voor ons, haha). Ze waren echter in Ned ivm een operatie. Maar het aanwezige personeel (4-5 man met kinderen) onthaalden ons als ware we Gio van Bronckhorst, Maxima, Yolanthe, Contadoren Beatrix tegelijkertijd. Wat een warmte en wat was het gelijk gezellig. Warm eten konden ze eigenlijk niet meer maken, maar er werd wel iets geregeld met een restaurantje aan de overkant. Niet veel later stonden er heerlijke borden Nasi Goreng, Nasi Kuning en nog veel meer lekkers klaar voor ons. Er werd nog wat gechoven met kamers (airco kapot, klamboe's moesten nog opgehangen worden etc) en iedereen voelde zich onmiddelijk zo ontzettend thuis. Het was allemaal zo relaxed, net of het al jaren familie of goede vrienden van ons waren. Dat was gisteren (vrijdagavond). Ze vroegen toen of we soms morgen (zaterdag dus) lekker indisch wilden eten en wat dan wel. Na wat overleg werd besloten dat we voor Gado Gado met kipsateh gingen. De kokkin zou naar de markt gaan en speciaal voor Tess Rempejeh meenemen. Nou we hebben net (18.30 uur - Ned tijd 12.30)gegeten en het was niet normaal hoor. Een tafel vol lekkernij en er werd in klederdracht geserveerd. Prachtig. Geen enkele gast krijgt dit. Andere nederlanders en duitsers werden naar dichtbij gelegen restaurantjes verwezen. Er is een klik. En het is steeds lachen hier. OOk met Nannie die natuurlijk ons moet begeleiden in het indisch. INmiddels spreken we allemaal al een beetje balinees (haha).

Gistren hebben we ook nog een rondje richting strand gemaakt. Ca 300 meter van ons stekkie. Daar waren tourverkopers die een gesprek aangingen. Leuk gesprek, gitaartje er bij etc. Uiteraard ook weer over de voetbal en over Octopus Paul.

Vandaag zijn we overigens na een heerlijk ontbijt lekker gaan relaxen. We hebben over het strand gedabberd en zijn bij Lovina Centrum uit gekomen. De stranden zijn hier smerig. Het oogt al raar omdat het zwart vulkanisch zand is, maar er ligt ook veel troep (koraal, bladeren, keien etc). Het nodigt niet uit om hier te gaan liggen. Bovendien is er op iedere toerist een mannetje of 3 om snuisterijen te verkopen. Allemaal wel gemoedelijk hoor, en later hoorden we dan ook Tuan Octopus (Meneer Paul) en Hee Lizzzzzzzzieeeeeee roepen (haha). We hebben nog wat gedronken en wat gezwommen op een mooier stukje strand op ca 1 km lopen van onze stek. Daarna terug en hebben Roos en Tess nog in het zwembad van ons guesthouse gezwommen. Nannie en Paul zijn door rijstvelden gaan lopen op zoek naar mooie foto opnames. Helaas ging vanmiddag de zon vroeg onder een wolkendek er vandoor. Nannie en Paul werden nog aangevullen door een muggenzwerm (maar haast niet geprikt). Maar dat geeft niets, de temperatuur is perfect, niet te warm en niet koel. Lekker dus. En wederom geen regen, en dat in het regenseizoen. De enige regen die we nu gehad hebben was of 's-avonds of 's-nachts of we zaten ergens onderweg in ons vervoermiddel. Super.

Morgen (zondag dus) gaan we om 05.30 uur (ja ja best vroeg he) op pad. We gaan dan met een bootje de zee op, dolfijnen spotten. Daarna gaan we ontbijten engaat de manager Gede met ons een tour over het noorden (de regio waar we nu zitten) maken.

Iedereen geniet, en Lizzy wilt al helemaal niet meer weg hier. Die heeft het goed naar haar zin tussen de locals en met aanwaaiende verkopers.

Later meer,

Ciao vanuit een lekker en fijn Bali

Dr Dolfin

oma.

leuk dat het weer leuker is,met name voor de meiden!

Dominique Verwiel

Ha maatje,
Zie tekst hieronder; is vandaag 24 juli

STONES TO STOP ROLLING

Time no longer on their side ... the band in 2007, top, and in 1964, above

ROCK veterans THE ROLLING STONES are set to finally bow out after 50 years in music - with a giant farewell tour.

The foursome will have a combined age of 268 when the world tour kicks off next year.

The band - formed way back in 1962 - will reach its half-century during the jaunt, which is set to last into 2012.

Drummer CHARLIE WATTS will celebrate his 70th birthday on the tour, and bandmates RONNIE WOOD, 63, KEITH RICHARDS and MICK JAGGER, both 66, agreed the milestones make it the right moment to call it a day.

They are in talks with promoters Live Nation about the tour, and a source said: "They're likely to perform in stadiums. It's almost certainly the last full-scale world tour.

"The band realise that age is creeping up on them. They want to bow out on top of their game, and not short-change their fans."

The Stones first did a farewell tour of Britain in 1971, then left the country to avoid high taxes. They gave up touring again for eight years from 1982 until the Steel Wheels tour in 1990.

The Stones have sold more than 200 million albums and recorded a string of classic hits including Satisfaction, Paint It Black and Brown Sugar.

Bron:

The Sun

Groetjes,
Dominique

Mar

Selamat siang,

Dat berichtje van Dominique stond in the Sun en de Telegraaf, dus uhhh....Maar zo te lezen vinden de meesten het wel best hoor. Tis goed geweest.

Maar belangrijker, alles weer senang voor julie 5jes en nu weer volop genieten ;)

XXX

Nelly

Geweldige reis hoor. En leuk om alles te volgen. Oma geniet van jullie verhalen.
Dikke knuffels van ons aan jullie allemaal.