Vanwestnaaroost.reismee.nl

21. Bali dol fijn, lekker weer en heeft hij hem al of niet?

De dolfijnentocht was dus super. Heleboel foto's van, maar dat uploaden angzaam dat ik nu bezig ben met een serie waarin maar 1 foto zit van de dolfijnen. Na die verschrikkelijke leuke en mooie tocht (zonsopgang, dolfijnen en goede kapitein (bestuurder volgens Lizzy) gingen we terug om te ontbijten. Daarna gingen we een dagtocht maken over noord Bali. We gingen eerst naar het nabijgelegen Singaraja waar we een plaatselijke markt bezochten. Helemaal geen toeristen (ondanks het hoogseizoen sowieso weinig toeristen in Lovina), daarna trokken we naar de haven en gingen we weer de bergen in. We troffen vanaf ca 1700 meter hoogte Twin Lake aan (twee meren genaamd: Lake Tamblingan en Lake Beratan, we stegen verder en troffen vele apen onderweg aan. De meiden hebben ze nog even gevoerd met pinda's en toen gingen we naar de Temple in the Lake. Een hindoe tempel gedeeltelijk in het meer gelegen. Erg mooi en prachtig om de wolken zo vlak over het water te zien (foto's volgende keer). We zaten midden in de wolken en het zag er regenachtig uit. Na de temple trokken we verder en bracht onze chauffeur Ketut ons naar een moslim fruit markt. Maar daar waren we snel klaar, woekerprijzen werden gevraagd en op een vervelende manier. We gingen verder de bergen in en gingen naar de plaats waar koppie Tubruk (balinese koffie) gemaakt word. Dat was grappig om te zien en heerlijk om te ruiken. Gelijk hebben we daar de lunch genoten en reden verder naar de Mayong waterval. Indrukwekken en ijzingwekkend koud als het daar was. Het water viel van grote hoogten naar beneden (zoals watervallen wel vaker doen). De klim terug (door een stukje jungle) was pittig maar heel mooi. Na de waterval gingen we naar de Polytree, een boom met een diameter van 17 (zeventien !!) meter. We konden er in, op en het was werkelijk heel vreemd. Na deze mooie boom trokken we naar de hot springs waar Papa, Tess en Liz nog in de hete bronnen zijn gaan liggen. For good luck zullen we maar zeggen. Daarna bezochten we nog per toeval een oefening voor een groot offerfeest (volle maan) waar Lekong danseresjes aan het oefenen waren. Prachtige muziek en sierlijke gebaren. Mooi mooi mooi. Ook onderweg natuurlijk veel sawa's (rijstvelden) gezien. s'-Avonds om circa 19 uur kwamen we aan, inmiddels regende het heel hard. Lekker gegeten natuurlijk en vroeg naar bed na een potje Rummikub (Tess is echt een kanjer daarin). De twee oudste meiden gingen nog naar een barretje verderop in ons straatje (zie Lizzy's verhaal). De volgende dag lekker geluierd en eigenlijk niets bijzonders gedaan, beetje gezwommen in de pool, rondje gewandeld langs rijstveldenetc. Het was een donkere bewolkte dag. De volgende dag is Nannie om 6 uur in de ochtend samen met de kokkin Made naar de plaatselijke lokale markt gegaan, al waar ze inkopen heeft gedaan voor het avondeten.

Wederom een rustige dag gehouden, de twee oudsten sliepen uit en de anderen maakten een strandwandeling en klaar gemaakt voor ons vertrek naar Sanur. Die rit verliep ook weer door de bergen en in de omgeving van Pupuan waren er prachtige vergezichten over de sawa's. Heerlijke dagen in Lovina werden afgesloten en bij vertrek was menig oprecht ontroerd. Heerlijk plaatsje met helemaal niets behalve dan kanjers van mensen.

Sanur, daar zijn we dus dinsdag aangekomen. Een echte toeristenplaats, met winkeltjes en zandstrand. Langs het strand een wandelpromenade van ca 1 meter met veel winkeltjes en restaurantjes. De mensen zijn hier echt op de toeristen ingesteld en zijn veel minder vriendelijk. Ook moet je goed uitkijken met betalen, want in een supermarktje sloegen ze zo maar een extra bedrag aan. Gelukkig was papa alert en vroeg hij het bonnetje, dat koste wat moeite om die goed afgescheurd te krijgen. Toen we zagen dat we dus echt te veel betaald hadden werd het geld teruggevraagd, dat werd maar uitgesteld en uitgesteld, en tja wat is er dan mooier om in een volle winkel op je strepen te gaan staan,. Met schaamte werd het geld snel terug gegeven, bij het verlaten van de winkel kon een indonesisch scheldwoord ook niet uitblijven. Ook in de middag werd ons gewoon geen wisselgeld terug gegeven. Met een of andere smoes werd het alsnog afgedragen. Bah bah, wat een klote mentaliteit. Sanur zelf stelt helemaal niets voor, het strand is fijn, de zee is aardig, maar dat is het dan ook. Kuta schijnt nog erger te zijn begrepen we al. Gelukkig hebben we daar niets geboekt. Zo mooi en leuk en gastvrij als Lovina zullen we het hier en in Kuta niet meer treffen.

Morgen houden we nog een keer een rustige dag, we wilden eerst gaan snorkelen, maar we krijgen wisselende info over koraal, vissen etc. De prijzen zijn bovendien voor 5 ersonen ook niet echt leuk om te toen (in relatie tot wat ze bieden).Tess komt al aardig op stoom. Gelukkig maar. Gisteravond zaten Robin en Lizzy nog zweverig over allerlei signalen vanuit het hindoeisme te praten toen Tess ineens vanuit het niets de volgende verstandige vraag stelde: ' zeg Pap, heeft Giel al zijn seizoenskaart ?' (Voor de niet kenners: Giel is ons Feyenoord maatje, hij heeft ook een alleraardigste websiet, zie de link op een van deze pagina's)

Zit je op Bali en denk je toch aan Feyenoord, je ziet Tess is dus al weer aan het bijkomen !

Wat hebben we tot nu toe aan dierengezien:

Varanen / apen/ spinnen / schorpioenen / leguanen / kameleon / vleermuizen / slangen / krabben / dolfijnen / wandelende takken die ook nog eens vliegen (dat is natuurlijk geen dier) / grote vlees etende planten (ook geen dier maar wel leuk om te noemen, haha) reuze mieren / rode dodelijke wespen / prachtige vlinders / honden / katten / vissen in allerlei kleuren en natuurlijk olifanten. En ik vergeet er vast een paar.

Tot het volgende verhaal. oh ja, er worden op dit moment weer nieuwe foto's geplaatst, dus kijken maar ! In totaal heeft Paul al meer dan 1.000 foto's genomen en Lizzy ook al tussen de 500 en 600.

Gio verdiende inderdaad een mooi afscheid en ik heb begrepen dat hij dat ook gekregen heeft. Over de Love Parade wordt schande gesproken op diverse zenders die we zo nu en dan even zien. Verder geloven we het allemaal wel. Jammer dat de tour wat minder boeiend was, maar ach, dan hebben we ook niet veel gemist toch ?

Mar

Altijd jammer om afscheid te moeten nemen van zoveel warmte (maar zoals in mn vorig bericht: De handel in 2e huizen aan Nlders groeit daar gestaag (hoezo crisis?)
Typisch dat de mentaliteit zuid-noord zo verschillend is.
Alhoewel, nu is het zuiden ook veel toeristischer dan het noorden. Misschien daarom wel?
Ben benieuwd hoe het over een aantal jaar met het noorden (ook behoorlijk opkomend toerisme) is gesteld....

Trouwens wel erg grappige naam die chauffeur, spreek het snel uit en je hebt een scheet (kentoet) ;)

Dat wordt bij thuiskomst druk nagenieten en fotoboeken maken dus.
Maar zover is het nog niet, dus nog veel plezier!
XXX

oma & opa M

Leuk hoor weer iets te horen van jullie, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn en merk je ook dathet ene plaatsje niet het andere is, maar dat je eigenlijk belaze....d wordt is toch wel erg, zoals in Sanur, jammer maar alert blijven. Waren jullie nog in Kuta? Tess is me dat een goed medicijn dat Feijenoord, jammer dat je niet bij het afscheid was van Chio, geweldig hoor! Feij. speelt vanavond tegen Benfica in Portugal, de Gusman weg! Zeg die dolfijnen zijn bijnna zo leuk als olifanten toch? Oma (moeke) zag in gedachte Nannie lopen met kokkie naar de markt, was het leuk en goed ingekocht? Amuseer jullie maar goed want nu gaat de tijd opschieten hoor!
Saluut.